Van 29 mei tot en met 3 juni hebben Willemijn en ik, met bepakking, de nieuwe Santos TravelLite+ PowerSerie fietsen getest in Schotland.

Als Santos WorldStore dealer heb je het voorrecht fietsen te testen die nog niemand gezien heeft. We kregen de gloednieuwe TravelLite+ met GoSwiss systeem in
een heren en dames uitvoering mee. De testopdracht was simpel. Hoe gedragen deze nieuwe Santos modellen zich en hoe zinvol is het fietsen met ondersteuning als je bepakt en bezakt in een heuvelachtig gebied met veel tegenwind fietst. De route gaat via de National Cycle Route no.1 van NewCastle naar Edinburgh. Als ultieme testcase, gaan wij de ‘Arthur’s Seat’ in Edinburgh beklimmen.
Ik had 22 kg. bepakking, Willemijn 16 kg., verdeeld over de voor en achterdrager. We hadden de testmodellen uitgevoerd met de 584-62 banden, oftewel de zeer vette 62mm. SuperMoto-X banden van Schwalbe, de Pinion 1.12 Speed versnellingsbak en de Hope Tech3 disc brakes. Beide fietsen hebben de 553 watt accu en de nieuwe standaard software configuratie.
Aangekomen in NewCastle beginnen we gelijk aan onze geplande route. Ik was de boot echter nog niet af of ik hoorde Willemijn roepen, “hij doet het niet…!”. pardonnn….?? Met het zweet in de nek constateerde ik dat ik het staalkabeltje van haar Ortlieb stuurtas om de coaxkabel van het display had gemonteerd en dus kapot gemaakt. Wat nu? Lang verhaal kort, ik heb’t gefixed met een kroonsteentje en wat tape. Pfff, wat een opluchting, maar wat dom ook.
De rest van de dag verliep gelukkig zeer voorspoedig. We hadden veel tegenwind, maar wel een heerlijk zonnetje. De fietsen doen het geweldig, ik kan niet anders zeggen. We houden de ondersteuning laag, meestal stand 2, af en toe zelfs stand 1. Wat opvalt aan de ondersteuning is het volstrekt natuurlijke fietsgevoel. Je hoort van de GoSwiss motor eigenlijk niets meer dan een zeer lichte zoom.
Willemijn, eigenlijk de racefietser van ons twee, zij fietst altijd op een carbon racer, geniet enorm van ’t land, maar ook enorm van de fiets.’Het is net of ik op een hele lichte en onbepakte fiets zit”, riep ze blij. Daarmee pakt ze feitelijk de essentie van het ondersteund fietsen. Je bent heerlijk aan ’t trappen, net zo zwaar of licht als je zelf wilt en je hoeft dus niet meer te ploeteren. Als ik een duizend-doden wil sterven doe ik dat wel met mijn race-makkers. Dit is wel een inzicht waarmee ik het hele E-bike verhaal omarm. Niet iedereen heeft mega benen en een goede motor maakt voor heel veel mensen weer heel veel mogelijk. e uur en hadden dan de accu’s weer voor 75% opgeladen. De lunchrooms vonden het altijd helemaal prima, dat laden, een ervan wilde echter 2 pond per accu per laaduur, oftewel 2 x 2 x 2 = 8 pond. Daar moet je dan natuurlijk niet in mee. 2 x 553 wat is een ruime kW = zo ongeveer 25 cent. Een pondje ok, maar 8??

Even een break


Een ander geweldig ding van het GoSwiss systeem is de info op het display. Het meest relevant is hoeveel vermogen je nog hebt en hoever je daar nog mee komt. Het systeem update continu dit gegeven op basis van de door jou ingegeven stand, jou eigen inspanning en de externe omstandigheden. En dat werkt behoorlijk accuraat. De min twee stand is zowel voor bij de afdalingen een prettige sleeprem, maar laadt ook daadwerkelijk bij.
Je ziet de k-emmetjes weer aanwassen.
De laatste dag moesten we een dikke 130 kilometer doen om Edinburgh te halen. Precies op de NorthBridge (Edinburgh centre) was mijn accu leeg en moest ik het weer zelf doen. Je mist uiteraard het motorvermogen, want die is echt groot, maar de Santos TravelLite+ is natuurlijk vooral een hele goeie fiets. Geen enkel probleem dus.

De volgende dag zouden we de ultieme testfase gaan uitvoeren, de beklimming van de Arthur’s Seat, uiteraard met de motor aan. Een ding voorop gesteld, het is geen Alp. Het stelt eigenlijk niet zo veel voor, maar toch.

De ultieme test: Fietsend de Arthur'sSeat met de nieuwe #SantosTravelLite+ met #GoSwiss ondersteuning. De echte uitdaging was de beklimming van een voetpad naar het, voor de fiets, hoogst haalbare punt.

Geplaatst door Cycleyou op woensdag 31 mei 2017

Er loopt een fietsroute glooiend omheen en er echt tegen op fietsen kan eigenlijk niet, tenzij je heel brutaal een looppad neemt. Het pad wat ik genomen heb was onverhard, kronkelig, niet heel lang, maar wel met een hellingshoek van 16-18%. Geen duurtest dus, maar wel een gemene.
Het verliep supersoepel, geen enkel probleem. Het piekvermogen van de naaf ligt hoog, maar ik kwam er nog niet aan. Bij de afdaling merk je hoe fantastisch
de 62 mm. banden eigenlijk zijn. Het geeft een heel prettige stabiliteit aan de fiets en eigenlijk geen extra weerstand. Minder voortuinlijk was dat de accu ineens uit zijn houder kwam. Dat is niet fijn, accu’s kunnen er slecht tegen. Ik snap nog steeds niet hoe het heeft kunnen gebeuren, ik houd het maar op mijn eigen schuld.

De ultieme klimtest; Met de nieuwe #SantosTravelLite+ met de #GoSwiss ondersteuning de Arthur'sSeat op. Indrukwekkend!

Geplaatst door Cycleyou op donderdag 1 juni 2017

De terugweg van Edinburgh naar NewCastle hebben we met de trein gedaan (zeer jammer dat we niet meer tijd hadden). Het in en uit de trein slepen van relatief zware fietsen (+ gewicht accu en motor) is voor ons goed te doen. Ik ben wellicht wat handiger met fietsen dan gemiddeld en adviseer te oefenen, te zoeken naar handigheidjes hiervoor. De fiets optillen aan het zadel is niet slim. Je tilt het gewicht verkeerd en het zadel vindt het ook niet leuk. Haal het liefst je bagage eraf en til de fiets per wiel en zo laag mogelijk pakkend, naar binnen. In krappe ruimtes is het handig de fiets op het achterwiel rond te manouvreren.

Onze conclusie van deze tocht is dat het vakantiefietsen zo ontzettend fijn is. Wij wisten dat natuurlijk al heel lang, maar moet het nog even zeggen.
Je kan het zo heerlijk op jou manier doen (ondersteunt of niet), als je maar een goede fiets hebt. Zie wel een onderscheidt in een gewone E-bike en deze Santos met ondersteuning (PowerSerie). Elektrische fietsen hebben altijd een mechanische en een elektronische kant(basis). Van een vakantiefiets moet vooral de basis goed zijn. Lopen alle mechanische delen volledig over in de elektronische (alles geintergreerd en inwendig) dan is er bij uitval niet goed op te fietsen en zeer lastig te repareren. Bij een Santos is het elektronische deel een aanvulling op de mechanische basis. Zo blijft de fiets heel goed fietsbaar, mocht de elektronica je in de steek laten. Daarnaast houdt Santos haar elektrisch ondersteunde fietsen zo flexibel mogelijk. Mochten er in de toekomst baanbrekende vernieuwingen/verbeteringen op elektronisch vlak op de markt komen dan kan je met een Santos TravelLite+ of de TravelMaster 3+ heel eenvoudig schakelen. Dit maakt deze fietsen ook een stuk waardevaster en toekomst bestendiger.

Nog 1 ding over het ondersteunt fietsen. Heel hardnekkig is de mening dat je “vals speelt”. Er wilde zelfs iemand niet met ons praten omdat we niet ‘echte fietsers’ zouden zijn. Alsof je je zou moeten schamen. Waarom?? Dat moet dus de wereld uit. Het gaat in mijn beleving om dat mensen fietsen. Zoveel mogelijk en ieder op zijn of haar manier. Als een ondersteuning het voor iemand mogelijk maakt ambitieuze fietsdromen te realiseren of weer op te pakken…, halleluja! Ik heb enorm genoten van deze fietsen en zeker ook van de knop op mijn stuur. Aan of uit, hard of zacht, wat ik maar wilde. Heel fijn is ook, als we onze geplande afstand gedaan hadden en nu niet volledig gesloopt van het fietsen, al wandelend van de avond konden genieten. Ik zeg DOEN!