Rohloff-6-1025x500

Zo min mogelijk onderhoud, dat vinden we fijn. Dan kan er namelijk zoveel mogelijk worden gefietst. Daarom past Rohloff ook zo goed bij Santos. Santos is de eerste met Rohloff en daar willen ze voorlopig nog niet vanaf. Hieronder vind je alles wat je moet weten over deze versnellingsbak.

Onderhoudsarm
Het grote voordeel is dat deze naaf nagenoeg onderhoudsvrij is. In tegenstelling tot een gangbaar derailleursysteem loopt de ketting recht en is daardoor minder aan slijtage onderhevig. De Rohloff-naaf vergt eens in de 5.000 kilometer onderhoud.

Schakelgemak
Met de draaischakelaar aan de rechterkant van het stuur kun je schakelen zonder dat je hoeft op te letten of de ketting scheef staat. Bovendien schakelt het razendsnel en hoef je niet te wachten tot de ketting op een ander blad ligt.

Geen grote stappen
Je kent het gevoel vast wel. Je wilt iets lichter trappen, maar als je schakelt fiets je meteen heel erg licht.Of je wilt iets zwaarder trappen en na een tandje afschakelen trap je te zwaar. Ik heb gemerkt dat de stapjes bij een Rohloff-naaf wat dichter bij elkaar liggen dan bij een standaard Shimano-cassette. Vooral in een vlakker landschap is het vaak erg prettig om iets lichter of iets zwaarder te kunnen trappen.

Stilstaand terugschakelen
Vooral op een tandem is een Rohloff-naaf makkelijk. Als je stilstaat en je wilt wegrijden is dat op een tandem een kwestie van aftellen en met z’n tweeën in één keer weg. Als je vooraf niet teruggeschakeld hebt is het zwaar trappen, en dat is zeer moeilijk. Met een Rohloff-naaf kun je vanuit stilstand terugschakelen.

Inrijden
Een Rohloff-naaf moet ingereden worden. De eerste 1000 kilometer maakt hij wat meer geluid in de 1e tot en met de 7e versnelling en schakelt hij minder soepel. Ben je erg licht en fiets je langzaam dan kan dat inrijden wel 2000 kilometer duren.

Als je veel schakelt tussen de 3e en de 5e versnelling draaien alle tandwielen mee. Het schakelen tussen de 8 en 7 gaat in het begin wat minder. Ook na het inrijden moet je bij het schakelen van 8 naar 7 even kracht terugnemen. Rohloff heeft dit speciaal zo ontworpen.

Wat het geluid betreft, Rohloff-naven vanaf -ongeveer- serienummer 47.000 maken minder geluid.

Van 8 naar 7: kracht terugnemen
Eigenlijk is de Rohloff-naaf een zeven-versnellingsnaaf met zeven ‘reductie’-versnellingen. In stand 7 staat de naaf in de hoogste versnelling met de laagste overzetverhouding. In de stand 8 staat de naaf in de laagste versnellling met de hoogste overzetverhouding.

Dus als je van 7 naar 8 schakelt, schakelen de ‘planeten’ eerst naar de laagste versnelling en dan pas naar de hoogste overzetverhouding; dit zijn dus twee stappen in één. Daarom moet je als je dit doet echt kracht terugnemen, anders schiet hij in de 14e versnelling (de zwaarste!). Vanaf 8 schakel je alleen de versnellingen en dat is iedere keer één stap. Ik hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd. Als jij een betere manier weet, laat je het mij dan weten?

Alle andere versnellingen kunnen onder volle kracht geschakeld worden. Na het inrijden kun je genieten van de stilte, met name tussen de 8 tot en met 14. De 8 tot en met 14 zijn ook de meest efficiënte posities. De 11e versnelling is het stilst en meest efficiënt en wordt de ‘direct drive’ genoemd. Voor sommige mensen (ornithologen) is het geluid een groot nadeel.

Prijs
Een ander nadeel is de aanschafprijs. Een fiets met een Rohloff-naaf kost gemiddeld 900 euro meer dan een goede derailleurfiets. Maar op de lange duur blijkt deze hoge aanschafprijs wel gerechtvaardigd te zijn. De ‘goedkoopste’ Rohloff-fiets kost net onder de tweeduizend euro. Maar over het algemeen zit je op een naar wens aangeklede fiets tegen de drieduizend.