Is de Pinion net zo goed als de Rohloff-naaf?

De Pinion versnellingsbak is, vergelijkbaar met de Rohloff Speedhub, een gesloten versnellingssysteem voor de fiets. Pinion is een relatieve nieuwkomer op dit gebied.

Het grootste verschil met Rohloffnaaf is dat de Pinion in een speciale frameconstructie geschroefd wordt en daarmee onderdeel is van het frame. De Pinion bak wordt door een speciaal ingelast bracket op de plaats van de trap-as gemonteerd. De beide cranks worden aan een centrale as gemonteerd en de versnellingen zijn intern liniair opgebouwd. Op de foto is dat duidelijk te zien. Ook dit is een wezenlijk verschil met een Rohloff-naaf.

De Pinion bak is verkrijgbaar in verschillende versies. De P1.18 en P1.9 en de C1.12 en de C1.6. De P-lijn heeft een uit magnesium CNC-gefreesde behuizing, bij de C-lijn is het een composiet die het binnenwerk beschermt.

De composiet behuizing maakt de C-lijn iets lichter en goedkoper. Intern is er geen verschil. Het binnenwerk is net als de versnellingsbak van een auto “liniair” opgebouwd en werkt volgens het 3 x 6, 3 x 4, 3 x 3 of 3 x 2 principe. Doormiddel van een geluste kabel, een draaibare hand-greep en een extern planetair systeempje kan men van versnelling wisselen. Zit hij eenmaal in een versnelling dan kan hij er niet meer uit. In die zin vergelijkbaar met de Rohloff-naaf, en derhalve niet afhankelijk van een juiste kabel instelling.

Naam titel

Nam faucibus feugiat risus vitae varius. Duis efficitur, mi eu dapibus pulvinar, risus ligula facilisis nisi, sit amet ultricies massa neque quis dolor. Sed lorem mauris, faucibus nec ante eu, interdum varius risus.

Donec semper ut mi vel pellentesque. Nullam laoreet pellentesque erat mollis suscipit. Praesent ac molestie ex. Etiam viverra leo a elit malesuada, at dapibus magna sodales. Sed convallis felis erat, a aliquam velit accumsan id.