Wat niet te vergeten bij de aankoop van een E-bike!

De E-bike is here to stay en daar is niets mis mee. Er zijn echter wel wat zaken waarvan ik denk dat men daar eens beter over zou moeten nadenken.

Er bestaat inmiddels een enorme diversiteit aan E-bike concepten. Een E-bike heeft een mechanische en een elektronisch kant met beide totaal verschillende eigenschappen, onderhoud en levenscycli. Een stadsfiets wordt voorzien van een wasmachine motor, een ATB van een heavy duty boormachine en een tourfiets wordt letterlijk voorzien van de ruitenwissermotor van de VW Golf. U kunt zich voorstellen dat dat voor producent, gebruiker, maar zeker ook de fietsenmaker een nieuwe wereld is wat zo de nodige aanpassingen vraagt.

Dan is het ook nog eens zo dat fabrikanten alles graag zelf bedenken met als gevolg dat niets onderling op elkaar aansluit. Zo heb je voorwiel-motoren, midden-motoren en achterwiel-motoren.

Het is zeer zinvol te bepalen welke motor het best bij het type versnellings-systeem en gebruiksdoel past. Wat zijn de voordelen- op de en korte èn lange termijn. Èn hoe duurzaam is de E-bike eigenlijk?

Na een teleurstellend avontuur met de E-bike heb ik er lang over gedaan ze weer aan te bieden. Ik merkte dat een korte lijn met de motor-leverancier cruciaal is om goed te kunnen anticiperen op problemen die E-bikes hebben. Een motormerk die elk jaar met vernieuwingen komt is op de lange termijn onwerkbaar en dus niet persé duurzaam. Ook E-bikes waar omwille van een mooi design het hele ondersteunings-systeem wordt geïntegreerd zijn dat ook niet. De elektronische componenten hebben een veel kortere levensduur dan de mechanische. De E-bike zal economisch total-loss worden verklaard en de gehele fiets beland op de schroothoop. Wat mij betreft onwenselijk.

Er moet een balans zijn tussen de kwaliteit van het ondersteunings-systeem en de kwaliteit van de fiets en het liefst zo min mogelijk geïntegreerde elektronica.  Een echt duurzame E-bike kan niet goedkoop gebouwd worden en toekomstige onderhouds-, service en compatibiliteitsproblemen moeten tot een minimum worden beperkt.