De E-bike is here to stay en daar is niets mis mee. Er zijn echter wel wat zaken waarvan ik denk dat men daar eens beter over zou moeten nadenken.
Er bestaat inmiddels een enorme diversiteit aan E-bike concepten. Een E-bike heeft een mechanische en een elektronisch kant met beide totaal verschillende eigenschappen, onderhoud en levenscycli. Een stadsfiets wordt voorzien van een wasmachine motor, een ATB van een heavy duty boormachine en een tourfiets wordt letterlijk voorzien van de ruitenwissermotor van de VW Golf. U kunt zich voorstellen dat dat voor producent, gebruiker, maar zeker ook de fietsenmaker een nieuwe wereld is wat zo de nodige aanpassingen vraagt.
Dan is het ook nog eens zo dat fabrikanten alles graag zelf bedenken met als gevolg dat niets onderling op elkaar aansluit. Zo heb je voorwiel-motoren, midden-motoren en achterwiel-motoren.
Het is zeer zinvol te bepalen welke motor het best bij het type versnellings-systeem en gebruiksdoel past. Wat zijn de voordelen- op de en korte èn lange termijn. Èn hoe duurzaam is de E-bike eigenlijk?