Pinion

De Pinion versnellingsbak is, vergelijkbaar met de Rohloff Speedhub, een gesloten versnellingssysteem voor de fiets. Pinion is een relatieve nieuwkomer op dit gebied.
Het grootste verschil met naaf-versnellingen is de plaats van de bak in het frame.
De Pinion bak wordt door een speciaal ingelast bracket op de plaats van de trap-as gemonteerd. De beide cranks worden aan een centrale as gemonteerd en de versnellingen zijn intern liniair opgebouwd. Op de foto is dat duidelijk te zien. Ook dit is een wezenlijk verschil met een Rohloff-naaf.

De Pinion bak is verkrijgbaar in verschillende versies. De P1.18 en P1.9 en de C1.12 en de C1.6. De P-lijn heeft een uit magnesium CNC-gefreesde behuizing, bij de C-lijn is het een composiet die het binnenwerk beschermt.
Dat maakt de C-lijn iets lichter en goedkoper. Intern is er geen verschil. Het binnenwerk is net als de versnellingsbak van een auto “liniair” opgebouwd en werkt volgens het 3 x 6, 3 x 4, 3 x 3 of 3 x 2 principe. Doormiddel van een geluste kabel, een draaibare hand-greep en een extern planetair systeempje kan men van versnelling wisselen. Zit hij eenmaal in een versnelling dan kan hij er niet meer uit. In die zin vergelijkbaar met de Rohloff-naaf, en derhalve niet afhankelijk van een juiste kabel instelling. Schakelen doet men het best op het ‘dode’ trap moment of door even kracht van het pedaal te halen en dan te schakelen. Het systeem bevat 60ml. olie welke elke 10.000km òf elk jaar moet worden worden ververst. Pinion geeft op de P1.18 versie 5 jaar garantie, op alle andere twee, met de mogelijkheid de garantie periode uit te breiden. Hoeveel kilometer het systeem in totaal aan kan, is nog niet bekent. Van een Rohloff-naaf, wat een bewezen betrouwbaar systeem is, zien we voorbeelden van ruim 150.000km.

Het gevoel en gebruik.

Tijdens een test-tocht door Schotland (C1.12) merkte ik enkele keren een soort klik op. Het blijkt dat een van de drie pallen van de centrale as wat tijd nodig heeft aan te grijpen. Het is niet schadelijk, ook niet perse hinderlijk en nu ik weet dat het geen kwaad kan ook niet erg. Wat wel een beetje wennen was is de gekke vrije slag die ik soms voelde. De Pinion heeft een vrij-loop, maar het achterwiel ook. Dat geeft in ieder geval een specifiek gevoel mee, maar al gauw weet je niet beter. Het schakelen gaat in ieder geval soepel en de bak voelt direct aan. De range van de C1.12 en de P1.18 zijn vergelijkbaar, alleen de stappen tussen de versnellingen zijn van de C1.12 iets groter. Mijn steilste beklimming was een wandelpad op de Arthur’Seat in Edinburgh (19%). Ik kon een prima trap-frequentie aanhouden en kwam lachend boven. (ok, ik had ondersteuning)
Ik heb geen uitgesproken mening over de “betere” plaats van de bak t.o.v. een naaf in het achterwiel. Voor sportief gebruik zal het wellicht efficiënter zijn, maar voor het toeren maakt het mij niet uit. De Santos TravelLite met de 62mm. banden voelt ongelofelijk stabiel aan en dat is waar ik al zo gelukkig van wordt, dat het mij gewoonweg niet opvalt.
Tot nu toe heb ik 1 klant gehad waarvan de Pinion bak ging lekken. Voor haar uiteraard heel vervelend en begrijpelijk dat je je vertrouwen verliest, maar dat is niet nodig. Een Pinion kan net als de Rohloff-naaf, enkele duizenden kilometers zonder olie functioneren zonder dat er schade ontstaat. Maak gerust je reisplan af en bij thuiskomst herstellen we de lekkage.

Ik ben ervan overtuigd dat een Pinion bak ongelofelijk goed is en daarmee een serieus alternatief is voor de Rohloff naaf. Ik adviseer een Pinion aan diegene die meer range willen, in een latere fase hun Santos willen uitvoeren met een GoSwiss electrische ondersteuning of makkelijk willen kunnen wisselen tussen 28”/50mm – 27.5”/62mm. banden

Uiteraard kunt u bij CycleYou SantosWorldstore diverse modellen testen met het Pinion versnellings-systeem.

Detail informatie vindt u het beste op www.pinion.eu